PROTEUS - ARES
ARES elektronik devrelerin tasarımı bittikten sonra elle tutulur hale getirmeden önce baskının hazırlanması için yardımcı bir programdır. Bu program ile devre elemanlarının bağlanacağı bacakların deliklerinini yerleri ve bunların birirleri ile yapacakları bakır yollar tasarlanmaktadır. Burada dikkat edilmesi gereken en az yer ve en uygun tasarımı hazırlamaktır. Devre elemanlarını yerleştirdikten sonra yolları ares kendiside otomatik olarak çizmektedir. Başlangıç için bu yol kullnılabilir fakat bu yöntem yerine yolları kendimizin çizmesi daha iyi bir tasarım ortaya çıkkartacaktır. Aresi çalıştırmak için Isis’te devre çizimi bittikten sonra (örneğin bitmiş bir tasarım şekil 1 de görülmektedir.) Şekil 2 de görünen üzerinde ares yazan butona basmak gereklidir.
Şekil 1
Şekil 2
Ardından Ares dosyalarının kayıt edileceği yer sorulur. Ondan sonra eğer kütüphanesinde
olmayan yada sonradan yüklenmiş elemanlar var ise onlar el ile gösterilmelidir.
Eğer bütün malzemelerin pcb görüntüsü isis te eklerken varsa bu aşama ile
karşılaşılmaz.
Ares dosyalarının kaydedilieceği dizinin seçimi
Eğer elemanlardan bazıları proteusa sonradan eklenmişse aşağıdaki gibi bir pencere ile karşılaşılır. Buradan o elemanın pcb karşılığı bulunmalıdır. Mesala burada LED_RED için gerekli olan pcb karşılı seçilmiştir. Aradığımız pcb nin hangi paket altında olduğunu bulmak için bazen tek tek bakmak ya da önceden bilmek gereklidir.
Devre elemanlarını eklemek için soldaki PACKAGES (solda baştan üçüncü) simgesine tıklanır. Ardından tek tek tıklanarak ekrana tasarıma uygun şekilde eklenir. Elemanların mantıklı bir şekilde yerleştirilmesi yolların birbirlerinin üzerinden geçmemesi ya da sıkışmaması için gereklidir. Bu refleks biraz elemanları tanıdıkça, deneyim kazandıkça ve bol bol çalışma yaptıkça kazanılır. Ardından da yol çizmek bulmacalardaki labirent oyunları gibi zevkli bir hal alır :P
Yollar aşağıdaki şekildeki gibi çizilir. Bunu çizmek için sol bardaki track mode butonu seçili olmalıdır. Yolun
kalınlığı butona basılınca açılan soldaki alınandan seçilebilir. Çok ince
yollar kullanılmamalıdır. Bunun nedeni yapılan devrenin baskısı sırasında bakır
levhanın aside atıldığı zaman eriyip yolların kopmaması içindir. Çok zorunlu
olmadıkça makul kalınlıkta çizgi kullanılmalıdır. Devre elemanın bir ucuna tıklanıldığı zaman hangi elemanın hangi ucuna gidileceği kılavuz çizgi ile isis deki tasarıma göre belirir ve gösterilir . Fakat yinede siz mantıklı olan yerlere yolları çizmeyi deneyin. Bazen klavuz çizgiler insanı yanıltabiliyor :)
Ayrıda besleme kaynakları ve elemanların besleme uçları Arest'e görünmüyor bu nedenle tasarımı ona göre yapmak gerekiyor. Biryerlerden gerekli noktalara + ve - uçları bağlamayı unutmayın. Unutmayın her entegre için bir + ve - bağlantı gereklidir ! Bu bacakalrın hangileri olduğu devre elemanlarının datasheetlerin den bakılarak öğrenilebilir.
Hazırlanan devreni üç boyutlu görünmesi için ilk olarak 2D grafic box mode isimli butona basmak ve ardından hazırlanan devreyi çerçeve içine almak gereklidir. İkinci olarak ise oluşturulan çerçeve üzerine sağ tıkladıktan sonra açılan pencerede change layer sekmesinde board edge seçeneği seçilmelidir. Son olarak ise yukarıda bulunan output sekmesinden 3D visialization seçilmediler.
Ayrıda besleme kaynakları ve elemanların besleme uçları Arest'e görünmüyor bu nedenle tasarımı ona göre yapmak gerekiyor. Biryerlerden gerekli noktalara + ve - uçları bağlamayı unutmayın. Unutmayın her entegre için bir + ve - bağlantı gereklidir ! Bu bacakalrın hangileri olduğu devre elemanlarının datasheetlerin den bakılarak öğrenilebilir.
Hazırlanan devreni üç boyutlu görünmesi için ilk olarak 2D grafic box mode isimli butona basmak ve ardından hazırlanan devreyi çerçeve içine almak gereklidir. İkinci olarak ise oluşturulan çerçeve üzerine sağ tıkladıktan sonra açılan pencerede change layer sekmesinde board edge seçeneği seçilmelidir. Son olarak ise yukarıda bulunan output sekmesinden 3D visialization seçilmediler.
Devrenin yollarının çizilmiş hali
Yukarıdaki resimde yapılan tasarım sanal bir board üzerine oturtuluyor. Bu sayede onu 3D ortam üzerinde sanki pastik-bakır levhanın üzerinde gibi görebiliceğiz. Burada kare içine alınan alannın layer olarak board edge olması çok önemlidir.
Son adım olarak yukarıdaki menüden output sekmesi içinden 3D Visualization seçeneği seçilir. Veee istenilen sonuç devremiz 3D görünüm olarak karşımızda. Bu sayede devremizin gerçekte neye benzeyeceğini az çok kestirebiliyoruz. Şimdilik ARES ile ilgili olarak bu kadar bilgi yeter. Baskı devre yapıp bu üç boyutlu tasarımımızı elle tutulur hale getirme ile ilgili işlemlerinden ilerleyen zamanlarda bahsedeceğiz. Kolay gelsin ISIS ve ARES'i iyi kurcalamalar ;) Merak etmeyin en kötüsü ne olabilir ki ? Olsa olsa herşeyi çok karıştırırsınız içinden çıkılmaz bir hal alır ve yeniden kurarsınız ;)
Son adım olarak yukarıdaki menüden output sekmesi içinden 3D Visualization seçeneği seçilir. Veee istenilen sonuç devremiz 3D görünüm olarak karşımızda. Bu sayede devremizin gerçekte neye benzeyeceğini az çok kestirebiliyoruz. Şimdilik ARES ile ilgili olarak bu kadar bilgi yeter. Baskı devre yapıp bu üç boyutlu tasarımımızı elle tutulur hale getirme ile ilgili işlemlerinden ilerleyen zamanlarda bahsedeceğiz. Kolay gelsin ISIS ve ARES'i iyi kurcalamalar ;) Merak etmeyin en kötüsü ne olabilir ki ? Olsa olsa herşeyi çok karıştırırsınız içinden çıkılmaz bir hal alır ve yeniden kurarsınız ;)
ARES te simgelerin anlamları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder